Tuumaustupa muistio 4.9.2022

7.9.2022

TUUMAUSTUPA MUISTIO 4.9.2022

-          Talkoissa koko kauden aikana on ollut runsain joukoin väkeä, ISO KIITOS mökkiläisille siitä. Huima parannus aikaisempiin vuosiin. Enemmän ongelmana ollut se että löytyy kaikille sopivia talkootöitä.

-          Talkoisiin toivottiin enemmän kevyitä talkootöitä ja myös sellaisia talkootöitä jotka kehittäisivät samalla yhdessä tekemisen meininkiä :ehdotettiin että perustettaisiin leivontatiimi jollain porukalla ja siihen vetäjä, jonne voivat ilmoittautua leivonnasta kiinnostuneet. Leipomisen voi suorittaa onnelassa. Leivontatiimin vetäjä ja jäsenet tulee kasata mökkiläisistä. Ei kuulu keittiötiimille. Leivotut leivonnaiset tarjoiltaisiin talkoissa. Halvemmaksi ja nopeammin esim.pullaa saa kyllä valmiina, mutta yhdessä leipominen tunnuttiin kokevan kivaksi tekemiseksi sekä onhan itse leivotut pullat myös maukkaampia.

-          Toiseksi kevyeksi hommaksi ehdotettiin keittiötiimin avuksi enemmän tiskaajia, jotta ei tarvitsisi käyttää kertakäyttöisiä astioita (kuulemma syviä lautaisia on vähän?), vaan voisi talkoiden aikanakin tiskata syviä puhtaaksi. Ilmeisesti ihmisiä mielellään olisi tulossa keittiöavuksi talkoisiin kevyisiin hommiin. Hallitus tarkistaa syvien lautasten tilanteen ja hommaa niitä lisää mikäli niiden määrä on vajaa.

-          Non-stop Juhannussauna sai kiitosta, mutta koettiin hieman ”ongelmallisena” saunomisen jatkuminen juhlien (Juhannusjuhlat ja Venetialaiset) päällä yhtä aikaisesti. Mietittiin yhdessä jos Non-stop saunaa voisi vaikka toteuttaa ensi kaudella ajatuksella 9-16,ja heti perään talkoilla siivous ja mahdolliset juhlat alkaisivat jatkossa klo 18. Tai sitten saunominen laitettaisiin tauolle juhlaohjelman ajaksi? Joka tapauksessa pidempi saunomisaika sai paljon kiitosta ja porrasti myös hyvin ruuhkaa saunalla.

-          Non-Stop saunomisiltojen seuraavan aamut ”talkoosiivoukset” eivät toimi myöskään. Siivoamassa on aina samat muutamat ihmiset. Juhlien kutsuissa kuitenkin on aina tästä mainittu että saunat siivotaan talkoilla, mutta olisi hyvä tarkentaa esim kellonajalla. Toivotaan myös ihmisten lukevan kutsuista tarkemmin, että kaivataanko siivousporukkaa, kun siitä tuntui olevan myös epäselvyyttä. Ehdotettiin myös että etukäteen sovittaisiin ketkä juhlien jälkeen pääsevät siivoamaan. Nämä kuitenkin on juuri niitä kevyitä talkootöitä, joita on kaivattu enemmän.

-          Juhlien järjestäminen myös esim. näytelmien kuuluvuuden takia Onnelan esiintymislavalla koettiin ehkä helpompana, ja uijien äänet eivät sotkisi juhlapuheita yms. Otetaan nämä mietintään ensi kauden juhlia suunnitellessa.

-          Mökkiläisten omatoimisesti järjestetyt yhteisöllisyyttä kehittävät harrastustoiminnat kuten, Rantajooga, tuoli ja vesijumppa, matonkudetalkoot saivat kiitosta. Tällaisia omatoimisia yhetisöllisiä harrastuksia toivotaan lisää ensi kaudelle. Yhteisten tapahtumien järjestäminen kerryttää talkootunteja.

-          Ensi kesälle toivottiin ”Lapsikerhoa”, jos joku sellaista innostuisi vetämään, voisi ilmoittautua hallitukselle.

-          Jätteiden lajittelu sekä järjestyssääntöjen hiljaisuusaikojen noudattaminen on koko kauden puhututtanut. Muistetaan kunnioittaa muita noudattamalla sääntöjä molempien asioiden osalta- Puheenjohtaja muistutti myös että säännöt eivät ole yhdistyksen keksimiä vaan ihan kaupungin antamia sääntöjä.

-          Konevarastoon on pitkin kautta tehty korjauksia – osasta ei ole ollut hyötyä, mutta nyt uusimmat ojankaivuut sekä pumpun uusinnat näyttävät ainakin tällä hetkellä pelittävän ja ratkaisseet ongelmia. Jää nähtäväksi joudutaanko ojaa kaivamaan koko varsalan pituudelta tai joudutaanko tekemään lisätoimenpiteitä sen suhteen. Seuraillaan tilannetta.

-          Laituri saapuu ennen kauden päättymistä. Siihen on saatu kaikki tarvittavat luvat ja löydetty työnjohtaja jonka kaupunki hyväksynyt.

-          Ehdotettiin että saunomishinnastoon otettaisiin takaisin  10x saunakortti. Tuskin on mahdoton ajatus toteuttaa.

-          Ehdotettiin että 1-2 mökkiläistä tekisivät ensikaudelle hoitotyösopimuksen SAUNAVASTAAVAN hommasta. Siihen kuuluisi saunatarvikkeiden ylläpito sekä mahdollisesti saunanpesuohjeiden yksinkertaistaminen. Otetaan tämä asia huomioon ensi kaudella hoitotyösopimuksien teossa. Ilmoittautumiset hallitukselle mikäli halukkaita löytyy. Tällä hetkellä saunan siivoustarvikkeet ja ohjeet on molemmat on hyvin epäselvät varsinkin täysin uusille mökkiläisille. Toivottiin myös ekologisempien pesuaineiden (ekologinen tiskiaine?) käyttöä lattioiden yms pesussa.

-          Saunoissa on ollut keskustelua siitä tuleeko uimapuku riisua saunomisen ajaksi pois. Tämä varmasti jakaa porukan kahtia, ja asiasta voisi ehkä päättää/keskustella seuraavassa vuosikokouksessa. Osa koki ohjeistuksen turhana/vanhan aikaisena. Talviuimareiden saunoissakaan uimapukuja ei tarvitse ottaa pois uintien välissä  Osa oli sitä mieltä että se on hygieniasyistä parempi ottaa saunassa pois (esim kantautuuko uimapuvun mukana roskia/hiekkaa saunan lauteille?)

-          Onnelan varausvastaavaa myös kaivattiin, mutta Reijo hoitaa tällä hetkellä Onnelan avainkoodiasiaa, sekä Onnelan vuokraus sisällössä ei tapahdu suuria muutoksia juurikaan, joten sellaista varausvastaavaa sinne tuskin tarvitaan. Reijo varmasti vastaa ihan mielellään muutamiin varauskyselyihin tai ohjaa kysymykset toisille hallituksen jäsenille.

-          Pyydettiin saada Onnelaan eteiseen tai  vielä parempi, ulos – käsienpesupaikkaa juoksevalla vedellä.

-          Avoimet puutarhat järjestetään ensi vuonna valtakunnallisesti 9.7.2023. Mahdollisesti hallitus on linjannut että tapahtumaan voisi meidän yhdistys osallistua / halukkaat palstat. Tapahtuma vaatii kuitenkin usean ihmisen kiinnostuksen toimia info pisteissä, kahvilan pidossa yms. Saadaanko ihmisiä mukaan? Saadaanko parkkipaikat järjestettyä sekä opastus? Tähän tapahtumaan jos olet halukas tulemaan toimihenkilöksi, niin ilmoitathan siitä mahdollisimman pian hallitukselle. Jos saadaan tarpeeksi porukkaa järjestämään tämä niin ilmoittaudutaan tapahtumaan mukaan.

-          Kokko/Risukasa: Ilmeisesti tulevinkaan vuosina isolle kokolle ei saada enää polttolupaa. On kuitenkin täysin kohtuutonta että mökkiläiset alkaisivat itse kantaa aitarisuja kaatopaikalle, varsinkin kun kaupunki itse ohjeistaa että raja-aidan tulee olla pensasaita. Seuraavanlaisia ideoita /ratkaisuja ehdotettiin:

·         Tuodaan 1-2 viikoksi lava, keväällä ja syksyllä? Ei kuitenkaan ehkä yksi lava riitä.

·         Voisiko aumaan viedä risujätteitä jossa ne haketetaan? Sinnekkään ei toivottu orapihlajaa tai muita piikikkäitä pensasrisuja

·         Vuokrataan iso haketuslaite/ hommataan oma tehokas haketuslaite ja haketetaan risukasaa joka talkoissa?

·         Kysytään kaupungilta ratkaisua

·         Siirretäänkö risukasan keräsypaikkaa muualle, esim kasvimaan viereen tontille?

·         Saisiko kasaa polttaa, jos sitä polttaa useammin ja pienempänä? Vaikka 4x kesässä`? selvitetään.

-          Onnela ja roskakatokset vaativat huoltomaalausta. Pohdittiin laitetaanko ensi kauden korjaustoimenpiteisiin vai milloinka hoidetaan.

-          Aurinkopaneeleita on ehdotettu saunalle pilkkomaan yhdistyksen sähkölaskua. Suurin sähkönkulutus tulee lämminvesivaraajista ja pumpuista. Hallitus voisi selvittää kustannukset ja hyödyt ennen seuraavaa vuosikokousta ja esitellä selvityksen. Aurinkopaneelit on kuitenkin iso investointi joka vaatinee jäsenistön hyväksynnän. Ideaa pidettiin todella hyvänä ja järkevänä, mutta tosiaan kustannustehokkuus tulisi tietää.

-          Monet mökit ovat myös kiinnostuneet omista aurinkopaneeleista. Ehdotettiin saataisiinko joku aurinkoenergia esittelijä Onnelaan luennoimaan ja esittelemään aihetta?

-          Ryhmäpuutarhantie on huonossa kunnossa, ja senkin korjausta on selvitelty useaan otteeseen kauden aikana. Siihen ei pienet korjaukset riitä, ja jos tie kunnostetaan ja korjataan kunnolla se maksaa yhdistykselle n 10 000 eur.  Yhdistys ei ole valmis yksinään maksamaan tien kunnosttusta. Riku on ollut kaupunkiin asiasta yhteydessä, mutta kaupunki siirtää vastuuta puistotoimelta kunnossapitotoimelle jne, joten vastausta sieltä hallitus ei ole saanut. Jokainen mökkiläinen voi toki myös olla yhteydessä kaupungin suuntaan ja painostaa heitä reagoimaan asiaan.

-          Otettiin esille yhdistyksen vastuu sisäteiden kunnosta. Suurin osa oli sitä mieltä että mökkien sisätiet pitäisi lanata. Joten päätettiin lanata kaikki mökkien sisätiet. Tässäkään asiassa kaikkia ei voi miellyttää, mutta jos lanaus auttaa sisäteitä olemaan turvallisempia niin tehdään se.

-          Jätelaki 2023  vaatii (järjestyssäännöt vaatineet jo pidemmän aikaa) että  kaikilla mökeillä tulee olla umpikomposti. Hallitus selvittää ilmoittaako yhdistys alueen kaikki mökit kerralla että kompostit löytyy pihasta vai täytyykö jokaisen tehdä se itse. Tästä tiedotetaan kun selviää. Hallitus käy ensi kauden alussa tarkistamassa katselmuksessa (ennen juhannusta) että kompostit löytyy palstoilta.

-          Alueen katselmuksessa olleet epäkohdat tulee korjata ennen seuraavaa katselmusta eli Kaudella 2023 ennen juhannusta. Ilmoitetaan tarkempi päivä lähempänä. Kuitenkin niin että keväällä on aikaa ”korjaukset” tehdä.

-          Kyseltiin, mitä sanktioita täysin hoitamattomille pihoille/mökeille tulee. Hallitus on sellaisille lähettäneet kirjalliset huomautukset. Selvitetään ”lakipuolen henkilöiltä” mitä tällaisille mökeille ylipäätään saa yhdistys tehdä? Pysyykö yhdistys tilaamaan näihin mökkeihin ulkopuolisena palveluna pihan siistijät ja lähettämään laskun omistajalle vai mitä. Selvitetään asia Vuosikokoukseen 2023.

-          Kuopion kaupungin yhtenäiset rakennustapaohjeet siirtolapuutarhoille on linkkinä tämän tiedotteen lopussa (löytyy myös kaupungin sivuilta, mutta vähän hankalasti löydettävissä). Ohjeistuksista on pidetty kaupungin sekä kaikkien Kuopion siirtolapuutarhayhdistyksen edustajien kanssa kokous, ja rakennustapaohjeosta tullaan laittamaan kaupungille oikaisupyyntö. Mutta jos ohjeet sellaisenaan menee läpi, palstoilla rakentaminen käytännössä loppuu siihen paikkaan (ei saisi olla kun maja ja vaja tontilla mutta tuskimpa nyt tarvitsee purkuhommiinkaan kenenkään alkaa) ja aitojen pituuskin muuttuisi 1,6 metristä -> 1,4 metriin. Hallitus tiedottaa kuinka asia etenee ja tuleeko milloin sitten uudet ohjeistukset.

Linkki kaupungin Dynasty tietopalveluun josta löytyy mm. opinnäytetyöraportti: siirtolapuutarhojen rakentamistapaohjeiden päivittäminen:

PDF tiedostot tämän muistion liitteissä viimeisenä.

-          Laiturin uudistus maksu sovittiin vuosikokouksessa että se laskutetaan 2 erässä. Kevään laskutuksessa ei kuitenkaan ensimmäistä erää voitu laskuttaa koska laiturille ei ollut olemassa lupaa, eikä oltu varmoja saadaanko lupaa. Kauden loppulaskuissa laiturimaksu on siis yhdessä erässä, mutta se on mahdollista maksaa yhdistykselle 2 erässä. Mikäli kaipaat tähän erämaksun 2 erään, siitä voi ilmoittaa Reijolle.

-          Vihannes 16 päässä on niittyalue. Kyseltiin voisiko Oittiset ajaa tämän alueen samalla kun muutkin yleiset nurmialueet?

-          Saunan lämmittäjien tulisi kiinnittää huomiota puiden polttojärjestykseen että vanhemmat puut poltettaisiin ennen uusia. Sinne voisi joku tietävä käydä merkitsemässä mitkä puut polttovuorossa.