Tietoa meistä

Vuonna 1979 perustettu Kolmisopen ryhmäpuutarha on siirtolapuutarhaidylli keskellä kaupunkia. Maalaismaisema sijaitsee kivenheiton päässä Kuopion kaupungin vilskeestä, mutta on silti varsinainen rauhan tyyssija.

Kolmisopen ryhmäpuutarha sijaitsee entisen maanviljelystilan alueella. Karjankasvatusta ja maanviljelyä tilalla harjoitettiin 1950-luvulle saakka, jonka jälkeen se toimi Kuopion kaupunginjohtajien kesänviettopaikkana. Tilan rakennukset, Onnela, Varsala ja saunat, ovat yhdistyksen yhteisessä käytössä. Mökkien rakentaminen alueelle alkoi Kolmisopen Ryhmäpuutarhayhdistyksen perustamisvuonna 1979. Nykyään palstoja on 154. Alue on rakennettu täyteen, ja viimeisin mökki valmistui 2000-luvulla. Alue jakautuu neljään ”soppeen”, jotka kuvaavat mökkien rakennusajankohtaa.

Palstat ovat kooltaan 350-450 neliömetriä. Mökit tavallisimmin 35 neliötä ja niissä on pieni keittiö, olohuone ja varasto. Palstan omistajan on oltava kirjoilla Pohjois-Savon alueella ja kuuluttava ryhmäpuutarhayhdistykseen. Kolmisopen Ryhmäpuutarhayhdistyksen toiminnan tavoitteena on edistää ja kehittää puutarhaviljelyä ja mökkeilyä vapaa-ajan harrastuksena jäsentensä keskuudessa. Yhdistys pyrkii lisäämään jäsentensä viihtyvyyttä edistämällä yhteisiä asioita tekemällä esityksiä viranomaisille ja muille päättäville elimille alueen hoidon ja kohentamisen suhteen, järjestämällä yhteisiä harrastusmahdollisuuksia ja tarjoamalla viljelyyn ja ekologiseen mökkeilyyn liittyvää tietoa.