Jätteiden käsittely

Kuopion kaupungin alueella on voimassa Savo-Pielisen jätelautakunnan hyväksymät kunnalliset jätehuoltomääräykset

Jokaisella mökillä tulee olla keittiöjätteitä varten suljettu komposti, mihinkä rotat ja muut pieneläimet ei pääse käsiksi. Tämän lisäksi mökkilläisten tulee huolehtia omalta palstalta syntyvien puutarhajätteiden kompostoinnista. Kompostoinnista löytyy tietoa sivuilta www.ymparistoopas.com/kompostointi

Yhdistyksen käytössä on kaksi jätekatosta, joissa jätteet lajitellaan seka-, muovi- pahvi-, kuitupakkaus-, pienmetalli- ja lasijätteeseen. Jätekukko käy noutamassa sekajätteen viikottain, muut jätteet harvemmin.

AUMA on alueen yhteinen avokomposti, jonka käytöstä on omat ohjeet tämän tiedotteen mukana. Aumaan voi tuoda vain ja ainoastaan PILKOTTUA haravointi ja leikkuujätettä. Noudatathan tarkasti Auman omaa ohjeistusta. Aumatiimi auttaa tarvittaessa ja vastaa muutoinkin auman toiminnasta. Mikäli et halua pilkkoa haravointi- ja leikkuujätettä sekä risuja, niin toimita ne suoraan Jätekukon jätekeskukseen Kaatopaikantie 316, erillinen kenttäalue (seuraa opasteita). Alue on avoinna kotitalouksien pienkuormille 24h.

Alueen jätekatoksiin ei saa tuoda rakennus- ja/tai remonttijätteitä. Jokainen mökkiläinen toimittaa omat rakennus- ja/tai remonttijätteet suoraan Jätekukon jätekeskukseen ja hoitaa niistä syntyvät mahdolliset kustannukset.

Jätekatoksiin ei saa tuoda suurikokoisia jätteitä, vaan jokainen toimittaa suurikokoukset jätteet itsenäisesti Jätekukon jätekeskukseen.

Poistopilttuuseen voi lahjoittaa käyttökelpoista tavaraa, tai isoimmista tavaroista voi ilmoittaa kolmisopen ostetaan myydään vaihdetan. facebook ryhmässä, tai onnelan seinällä.

Roskakatoksen jäteastiat on tarkoitettu talousjätteille. Muista kierrätys oikeaan jäteastiaan. Näin me jokainen voidaan vaikuttaa jätelukujen suuruuteen.  Roskakatos aukeaa kauden avauksessa ja menee kiinni Lokakuun loppuun.

Pesasaidan leikkuusta syntyvä oksisto toimitetaan alkukesästä kokkoon. Muutoin alueella syntävä oksajäte toimitetaan kootusti yhteenpaikkaan, mistä ne toimitetaan eteenpäin energiakäyttöön.

Jätehuoltoasemille yksityishenkilö saa viedä lajiteltua jätettä maksutta, löydät lisätietoa Kuopion kaupungin https://www.kuopio.fi/jatehuolto ja Jätekukon sivuilta  www.jatekukko.fi.