YLIMÄÄRÄINEN TIEDOTE KOSKIEN SAUNOMISTA

4.5.2021

Poikkeusolot päättyivät Suomessa 27.4.2021. Tämän vuoksi hallitus käsittteli ylimääräisessä sähköpostikokouksessa saunomista alueella. Asian tiimoilta on konsultoitu myös aluehalinntovirastoa.

Hallitus päätti 1.5.2021 kokouksessa seuraavat asiat:

1. Iso sauna avataan 8.5.2021 normaaliin tapaan kiertävällä lämmittäjälistalla. Ei ole enää perusteita poiketa yhdistyksen säännöistä tämän asian kohdalla. Lämmityslistan mukaan lämmitysvuoro osuu jokaisen mökin kohdalle noin kolmen vuoden välein. Lämmityslista tehdään siitä, mihin jäätiin v.2019.

2. Ison saunan peruspesun tekee lämmittäjä saunomisen päätteeksi. Tehopesu tehdään kiertävän pesutiimi- listan mukaan kerran kuukaudessa. Palataan siis tässäkin asiassa normaaliin käytäntöön.

3. Iso sauna on käytössä VAIN mökkiläisille (sama ruokakunta). Saunakortteja voi ostaa 8.5.2021 alkaen saunalta.

4. Löylylä avataan käyttöön 8.5.2021.

5. Löylylän saunomis/varausaika on max. 2 tuntia kerrallaan. Varauksien väliin jätettävä 15min tuuletusaika.

6. Löylylän peruspesun tekee jokainen saunoja käytön jälkeen. Lauteita pestessä ei kannata läträtä vedellä. Jokainen huolehtii löylylän siistiksi käytön jälkeen. Jos havaitaan epäsiisteyttä otettava yhteyttä edelliseen varaajaan heti.

7. Löylylän tehopesu tehdään saman kiertävän listan mukaan kuin isokin sauna ja samalla kertaa.

8. Löylylä on käytössä myös mökkikyläläisten vieraille.

9. Valinnat ovat voimassa toistaiseksi, mikäli viranomaistaholta ei tule uusia ohjeistuksia. Asiasta tiedotetaan jos nämä päätökset muuttuvat.

Avin teksti alla:

”Aluehallintoviraston tämän hetkisissä määräyksissä ei ole enää sellaista voimassa olevaa pykälää joka sulkisi liikunta tai virkistystiloja. Saunan aukioloa ei katsota myöskään yleisötilaisuudeksi joten silloinkaan sitä ei koske kokoontumisrajoitukset. Tiloissanne tulee huolehtia laissa säädetyistä hygieniavaatimuksista. ”

Saunoille tulee tarkat hygieniaohjeistukset sekä suositus turvaväleistä. Suosittelemme että pukuhuone\saunatiloissa ei ole kerralla liikaa ihmisiä (20henkeä/ tila, 10 henkeä saunassa yhtäaikaa). Saunanlämmittäjällä on mahdollisuus täysin kontaktittomaan lämmitysvuoroon niin halutessaan (saunakortin näyttö ikkunan takaa, maskin käyttö jne.)

Vuoden  2021 Saunanlämmitys ja tehopesu listat on nähtävillä Onnelan ilmoitustaululla sekä saunalla.

-Hallitus-