Auma suljetaan 3.9.2021

7.10.2021

Auma suljetaan 30.09.21

Mökkikausi loppuu ja auma on kasvanut jo niin korkeaksi, että on aika sulkea se 30. syyskuuta. Loput puutarhajätteet tulee nyt käyttää ja kierrättää omalla tontilla. Pilkotut kasvit ja kasvisten naatit sopivat hyvin katteeksi pensaille, perennoille ja kasvimaahan. Syksyn lehdet ovat erinomaista suojaa talvilepoon vaipuville kasvimaille ja istutuslaatikoille.

Kesä 2021 sujui auman kannalta varsin hyvin. Alamme oppia miten puutarhan leikkuujätteet pilkotaan ja peitetään mullalla sekä pienellä määrällä haketta. Aivan viime metreillä aumaan ilmestyi kuitenkin pilaantuneita omenia, tomaatteja, perunoita sekä kokonaisia kesäkukkien paakkuja. Tämä ei missään tapauksessa ole sallittua! Elintarvikkeet houkuttelevat rottia ja muita haittaeläimiä. Jokaisessa mökissä tulee olla biokompostori keittiö- ja elintarvikejätteille. Paakut voi hajottaa kukkapenkkien multaan.

Erityisesti uusia mökkiläisiä ajatellen tulemme päivittämään aumaohjeet, jotta kaikki tietävät, mihin viedään puutarhajätteet, pensasaitojen leikkuuaines sekä energiaksi ja haketukseen menevät oksat. Ensisijaisesti ruohonleikkuu- ja puutarhajäte kannattaa käyttää omalla tontilla! Päivitetty ohje jaetaan kaikille yhdistyksen kevättiedotteen kanssa.

Terveisin Aumaryhmä