Juhannusjuhlissa poltetaan kokko lammen rannalla.

Ryhmäpuutarhan periaatteita ja toimintaa

Ryhmäpuutarha-alueen palstat ovat kaupungin vuokratontteja, ja jokainen mökin ostaja tekee vuokrasopimuksen kaupungin kanssa. Vuokranmaksut on delegoitu yhdistykselle, joka maksaa vuokrat kaupungille vuosittain. Yhteisiä alueita ja kiinteistöjä kunnostetaan ja hoidetaan ajankohtaisen tarpeen mukaan talkootöinä, talkootyövelvoite on 10 tuntia/vuosi/mökki. Talkoita järjestetään toimintakautena noin kerran kuukaudessa lauantaisin. Mukavana yhteisöllisenä tapahtumana aina tarjotaan talkoopuurot ja kahvit töiden jälkeen. Talkootyön voi korvata myös rahallisesti.

Keskeinen lomanviettoon liittyvä huvi on saunominen, jota varten lammen rannalla on kolme kertaa viikossa lämpiävä yhteissauna. Tämän lisäksi voi vuokrata pientä ns. perhesaunaa omaan käyttöön. Saunaan voi tuoda kesävieraitakin lunastamalla joko "kaverikortin" tai maksamalla erikseen yksittäisen kerran. Uimaranta on tehty hiekkapohjaiseksi ja vesi lammessa on puhdasta. Sauna lämmitetään mökkiläisten voimin, lämmitysvuoro lankeaa kerran kolmessa vuodessa.

Toimintakaudella järjestetään yhteisiä juhlia, joista perinteiset ovat juhannusjuhlat ja elojuhlat. Järjestysvastuu on vuorossa olevalla sopella. Muita erilaisia tapahtumia ja koulutustilaisuuksia pidetään jäsenistön aktiivisuuden mukaan, jokakesäinen on kuitenkin yhteinen hartaustilaisuus. 2013 kesällä osallistuimme "Avoimet puutarhat"  valtakunnalliseen tapahtumaan. Lentopalloa pelataan saunailtoina ja juhlien yhteydessä kilpaillaan soppien välisestä lentopallomestaruudesta. Onnelan yläkerrassa olevilla kangaspuilla voi harjoitella kutomista ja saada opastusta kokeneemmilta kutojilta. Varsalassa on melko laaja kirjasto, josta lainataan lukemista sateisiin iltoihin. Jos oma mökkipalsta alkaa tuntua ahtaalta, viljelymaata on vuokrattavana Onnelan läheisellä pellolla.

Puutarha-alueen tärkeinä periaatteina ovat yhteisöllisyys ja suvaitsevaisuus. Yhteisö muodostaa oman kesänviettomaailmansa, jossa jokainen jäsen viettää kesää omalla tavallaan, ehkä käyden vain silloin tällöin tai asumalla jopa koko kesän. Jollekin viljely ja puutarha on tärkeintä, toisille mökillä oleilu ja rentoutuminen. Muiden huomioon ottaminen ja yhteisten sääntöjen noudattaminen lisää kaikkien viihtymistä.

Ekologisuus ja jätehuolto

Jokaisella mökillä tulee olla keittiöjätteitä varten komposti, ja kompostointia suositellaan lämpimästi laajemminkin. Kompostoinnista löytyy tietoa sivuilta www.ymparistoopas.com/kompostointi. Yhdistyksen käytössä on kaksi jätekatosta, joissa jätteet lajitellaan sekajätteeseen, pahvi-, kuitupakkaus-, pienmetalli- ja lasijätteeseen. Jätekukko käy noutamassa sekajätteen viikottain, muut jätteet harvemmin ja keräyspaperista huolehtii Puijon kiinteistöhuolto tarpeen mukaan. Jätevastaava pitää yhteyttä molempiin tahoihin ja järjestää myös Onnelan ja saunojen lokakaivojen tyhjennyksen syksyisin.

Puutarhajätettä voi viedä ns. aumaan, joka sijaitsee ison parkkipaikan ja lentopallokentän vieressä. Aumaan ei laiteta ruoantähteitä, omenia tai muuta eläimille kelpaavaa jätettä, vaarana on rottien lisääntyminen. Aumassa on tarkoitus pitää vuosittaista kiertoa jätteiden sijoittamisen osalta, jotta kompostointia pääsisi tapahtumaan, huomaa siis mihin puutarhajätteesi laitat. Onnistuneella yhteistyöllä jäsenistölle voisi muodostua hyvää kompostimultaa. Aumaan vain enintään lyijykynän paksuisia oksia, paksummat oksat viedään rannalla olevaan kokkoon. Kokkoon puolestaan saa viedä vain puutarhasta tulevia pensaiden ja puiden oksia, laudat ja muu jätepuu viedään jäteasemille. Jos olet epävarma mitä saa viedä molempiin paikkoihin, kysy johtokunnan jäseniltä neuvoa. Jätehuoltoasemille yksityishenkilö saa viedä lajiteltua jätettä maksutta, löydät lisätietoa Kuopion kaupungin www.kuopio.fi/ymparisto ja Jätekukon sivuilta  www.jatekukko.fi.

Mökeillä ei saa olla suihkuja tai saunaa. Rantasaunan yhteydessä on kolikolla toimiva suihku. Palstoille tulee lampivesi, jonka keväinen avaaminen ja syksyinen sulkeminen vaativat osaavaa toimintaa ja talkootyöntekijöitä. Onnelan pihalle tulee kaupungin juomavesi ja alueella on lähdepohjainen kaivo, joka on lähellä asuvien mökkiläisten ahkerassa käytössä.

Talkoissa pyritään estämään haitallisten vieraskasvien läviäminen alueelle ja kesällä 2013 hävitettiin laajamittaisesti mm. jättipalsamia. Jokainen mökkiläinen huolehtii oman palstansa siisteydestä.

Umpinaisiin kompostoreihin voi turvallisesti laittaa keittiö- ja puutarhajätettä.
Yhdessä joogaaminen sunnuntaiaamuisin on mukavaa.
Rantamaisemat ovat hyvä tausta joogalle.
Aamun jäykkyydet ovat poissa joogan venyttelyillä.

MS Word -tiedostoPalo- ja pelastussuunnitelma.docx (167 kB)

Yleisiä ohjeita

PDF-tiedostoJättipalsamiesite_2010_suomi_www.pdf (119 kB)